Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Związki » Zazdrość wsteczna, czyli zazdrość o byłych partnerów lub partnerki

Zazdrość wsteczna, czyli zazdrość o byłych partnerów lub partnerki

Zazdrość wsteczna, czyli zazdrość o byłych partnerów lub partnerki

Zazdrość o byłych partnerów nazywana jest zazdrością wsteczną. Odczuwają ją zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Dowiedz się, co robić w przypadku wystąpienia w związku zazdrości o byłych partnerów i jakie są na nią najlepsze sposoby.

Po czym poznać zazdrość?

Zazdrość to uczucie uniwersalne, które znamy od dziecka. Zazdrość osób dorosłych najczęściej dotyczy partnera lub małżonka i niezwykle mocno wiąże się z uczuciami sympatii i miłości. Zazdrość pojawia się, gdy odczuwająca ją osoba zaczyna bać się o utratę tej miłości, widząc zagrożenie ze strony otoczenia. Taką niepewność może powodować pojawienie się innej atrakcyjnej (nie tylko fizycznie) osoby, która od tej pory traktowana jest jak rywal.

Zazdrość wsteczna to ten sam rodzaj lęku o utratę miłości, lecz wiążący się z przeszłością partnera. Dotyka on ludzi, którzy kochają bardzo mocno i nie są w stanie pogodzić się z faktem, że partner żył kiedyś w związku z inną osobą, zwłaszcza, gdy doszło do zaręczyn czy małżeństwa. Osoba zazdrosna wątpi w obecne uczucie i swoją pozycję w tym związku. Jeśli na tym etapie nie rozwiąże problemu zazdrości, uczucie to będzie się rozwijało, aż przerodzi się w obsesyjne myślenie o byłych partnerach, co zacznie realnie wpływać na osłabienie obecnego uczucia i związku, a nawet może doprowadzić do jego rozpadu.

 

Jak poradzić sobie z zazdrością o byłych partnerów?

Aby pozbyć się myśli o przeszłości partnera, a tym samym „wyleczyć się” z zazdrości:

1. Zaakceptuj fakt, że każdy z nas ma przeszłość. Trudno spodziewać się, że będzie inaczej, gdy wchodzimy w związek z dorosłą osobą. Przeszłości nie da się wymazać, więc najprostszym rozwiązaniem jest pogodzenie się z nią. Poza tym, doświadczenia z wcześniejszych związków czynią partnerów mądrzejszymi i pozwalają unikać krzywdzących błędów

2. Pamiętaj o swojej wyjątkowości i staraj się nie porównywać do osób z przeszłości - z jakiegoś powodu przecież osoby te do niej należą. Skup się na obecnych chwilach i doceniaj je. Zauważaj i mów o swoich codziennych osiągnięciach, zwracając uwagę na własną atrakcyjność. Myśl o sobie w pozytywny sposób.

3. Zrozum to, co czujesz. Miłość, której towarzyszy zazdrość, to ukryta chęć posiadania drugiej osoby na własność. Prawdziwe uczucie miłości to stan, w którym jesteśmy gotowi zaakceptować fakt, że druga osoba może odejść – szanujemy jej wolność i jesteśmy dalecy od manipulacji.

4. Weź sprawy w swoje ręce. Zazdrość to twoje uczucie i choć partner będzie cię przekonywać o swojej miłości i braku znaczenia przeszłych związków, dopóki ty w to nie uwierzysz, zazdrość wciąż będzie cię dotykać.

5. Zdobywaj własne zainteresowania, nowych przyjaciół i nowe doświadczenia. Uzależnianie własnego spełnienia i szczęścia od drugiej osoby to krótka droga do końca związku.

6. Rozmawiaj przede wszystkim z partnerem, a także z przyjaciółmi i rodziną. Podziel się z nimi swoimi obawami, nazwij je i wysłuchaj opinii najbliższych ci osób. Wyjaśnienie nieporozumień i trudnych sytuacji to podstawowy sposób radzenia sobie z zazdrością. Jeśli nie możesz pozbyć się obsesyjnych myśli o przeszłości partnera, udaj się do terapeuty, który pomoże ci zrozumieć twoje uczucia i rozwiązać problemy.

 

Tekst: MC


Tagi:

comments powered by Disqus