Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/healthra/public_html/topliving.pl/libraries/adodb5/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 458
Woda. Dlaczego picie jej jest tak ważne?

Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Zdrowy styl życia » Woda. Dlaczego picie jej jest tak ważne?

Woda. Dlaczego picie jej jest tak ważne?

Woda. Dlaczego picie jej jest tak ważne?

Ciało dorosłego człowieka składa się w ok. 70% z wody. Jej ubytek na poziomie 10% powoduje niemożność podjęcia jakiejkolwiek aktywności fizycznej, a 20% prowadzi do zgonu.

Ilość zalecanego dziennego spożycia wody zależna jest od wieku, wagi, trybu życia i uwarunkowań klimatycznych. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien dostarczać do organizmu ok. 2-2,5 litra wody dziennie, gdyż tyle w ciągu doby wraz z potem i moczem jest wydalane. Oczywiście woda jest przyjmowana wraz z pożywieniem czy w postaci innych napojów, jednak w tych formach jej działanie nie jest równie skuteczne. Sportowcy oraz osoby pracujące w wysokiej temperaturze powinny wypijać nawet 4-5 litrów dziennie. Indywidualne zapotrzebowanie w umiarkowanych warunkach i przy średniej aktywności fizycznej najlepiej wyliczyć za pomocą równania:

0,03 litra x masa ciała w kg = dzienne zapotrzebowanie.


1. Co pić?

Najlepiej wodę mineralną. Wapń zalecany jest dla osób w podeszłym wieku oraz pracujących fizycznie, magnez - dla osób chorych na cukrzycę, cierpiących na schorzenia sercowo-naczyniowe lub podatnych na stres, wodorowęglany pomagają w walce z nadkwasotą i wrzodami żołądka. Mogą być też rozcieńczone soki owocowe lub warzywne bądź lekkie napary ziołowe, jednak woda powinna stanowić zdecydowaną większość przyjmowanych płynów. Nie zaleca się picia napojów gazowanych, które wypłukując wapń, mogą powodować osteoporozę. Alkohol, kawa i czarna herbata również mogą prowadzić do usuwania minerałów, a także przyspieszać utratę wody.


2. Po co pić?

Picie wody wywołuje uczucie sytości, a więc powstrzymuje apetyt, stąd jej obecność jest nieodzowna w każdej diecie. Poprawia trawienie i reguluje metabolizm. Zapobiega artretyzmowi, migrenie, nadciśnieniu krwi oraz niedokrwiennej chorobie serca. Pomaga przy bólach migrenowych, dolegliwościach żołądkowych i zgadze. Wypłukuje z organizmu toksyny, dzięki czemu usprawnia pracę nerek i wątroby. Poprawia "smarowność" torebek stawowych. Utrzymuje stały poziom elektrolitów oraz odkwasza organizm. Ma pozytywny wpływ na wiele dolegliwości związanych ze złym odżywianiem - zaparciami, biegunkami i wzdęciami. Picie wody obniża także poziom cholesterolu, którego duża ilość jest pierwszym znakiem wysychania organizmu.


3. Kiedy i jak pić?

Przede wszystkim regularnie. Ważne jest, by dostarczać wodę do organizmu często i w małych dawkach, a nie np. litr jednorazowo, gdyż może to spowodować nagłe wypłukanie minerałów. Tuż po przebudzeniu dobrze jest wypić 1-2 szklanki, by uzupełnić nocne niedobory oraz pobudzić organizm do przemiany materii. Zdecydowanie nie należy pić w trakcie posiłków, gdyż woda zmniejsza stężenie enzymów trawiennych, poza tym zlepia pożywienie i utrudnia jego rozkład. Najlepiej jest wypić szklankę 10 minut przed i 10 minut po jedzeniu. Woda pita przed treningiem umożliwia pocenie, a po nim - uzupełnia wypłukane sole. Najlepiej jest pić wodę w szklankach, co ułatwia kontrolę jej ilości oraz zapisywać przyjmowaną objętość.


W piciu wody jak we wszystkim najważniejszy jest umiar. Niedobór jest tak samo zły jak przesada. Bo regularne picie odpowiednich ilości wody choć samo w sobie nie jest panaceum na błędy żywieniowe i schorzenia, to w znacznym stopniu wspomaga walkę z nimi.


Tagi:

comments powered by Disqus