Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/healthra/public_html/topliving.pl/libraries/adodb5/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 458
Waga człowieka jako wyznacznik zdrowego stylu życia

Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Zdrowy styl życia » Waga człowieka jako wyznacznik zdrowego stylu życia

Waga człowieka jako wyznacznik zdrowego stylu życia

Waga człowieka jako wyznacznik zdrowego stylu życia

Dobre samopoczucie, dużo energii, odczucie, że dziś mogę zrobić wszystko i nic nie jest w stanie pokrzyżować żadnych planów. Dlaczego tak rzadko bywają takie dni? Co zrobić, aby częściej tak było? Odpowiedź jest bardzo prosta, należy zmodyfikować parę nawyków.

Czym jest zdrowy styl życia?

Ogólnie rzecz ujmując są to czynniki sprzyjające zdrowiu człowieka oraz minimalizacji występowania chorób takich jak: miażdżyca, cukrzyca, zawał, nadciśnienie, czy choroba niedokrwienna serca, zwanych powszechnie chorobami społecznymi. Zdrowy styl życia nie opiera się na sporadycznym bieganiu, piciu wody mineralnej, chwilowym ograniczeniu słodyczy, wyeliminowaniu podjadania pomiędzy posiłkami czy spożywaniu większej ilości owoców i warzyw. Zdrowy tryb życia, to równowaga pomiędzy poszczególnymi sferami życia, czyli fizyczną, psychiczną oraz społeczną.

 

Co zatem składa się na zdrowy styl życia?

Nie ma sztywnego katalogu, na prawidłowy tryb życia składa się bardzo dużo różnych czynników. Istotna jest przede wszystkim dieta, aktywność fizyczna, długość snu, badania profilaktyczne, wyeliminowanie różnego rodzaju używek i właściwe podejście do życia. W procesie zmiany dotychczasowych nawyków bardzo ważne staje się utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

 

Odpowiednia dieta

Specjaliści podkreślają jak ważne jest przestrzeganie rozsądnej diety. Odpowiednio zbilansowana dostarcza bowiem składniki odżywcze, witaminy, błonnik i sole mineralne.  Najlepiej samemu przygotowywać posiłki z nieprzetworzonych produktów oraz unikać stołowania się w barach szybkiej obsługi. Wspomniane składniki odżywcze, czyli białka, węglowodany i tłuszcze mają dostarczać kalorii, budować tkanki, odpowiadają również za odporność organizmu, zatem są niezbędnym elementem, który ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania organizmu ludzkiego. Witaminy i sole mineralne odpowiadają za usunięcie wolnych rodników, wygląd skóry, włosów i paznokci, mają także wpływ na budowę kości. Błonnik z kolei ma ogromny wpływ na niwelowanie zaparć i ochronę organizmu przed rozwojem nowotworów układu pokarmowego. Ważnym czynnikiem jest również regularne spożywanie posiłków. Według zaleceń specjalistów należy spożywać 5 posiłków dziennie w regularnym odstępie czasu. Śniadanie powinno się spożywać w ciągu 30 minut po przebudzeniu, kolację zaś co najmniej dwie godziny przed zaśnięciem. Pozostałe posiłki należy spożywać co około 3 godziny. Nie przestrzeganie tego rozkładu dnia przyczyni się do gromadzenia tkanki tłuszczowej, bowiem organizm zacznie gromadzić spożyte kalorie.

 

Aktywność fizyczna

Ostatnie lata pokazują zmianę tendencji. Rozwój nowych technologii sprzyja siedzącemu stylowi życia. Coraz więcej czasu poświęca się na spędzanie czasu przed komputerem czy leżenie przed telewizorem, a jak powszechnie wiadomo ruch to zdrowie. Unikanie go skutkuje pojawieniem się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, co z kolei może prowadzić do wielu niepożądanych chorób. Zmieniając swój tryb życia nie należy od razu katować organizmu siłownią, na początek wystarczą spacery, jazda na rowerze, basen czy poranna gimnastyka. Podczas aktywności fizycznej tkanki stają się lepiej ukrwione i dotlenione oraz poprawia się nastrój.

 

Odpowiednia długość snu

Czynnik bardzo istotny, bowiem organizm ludzki podczas snu ulega regeneracji. Z badań naukowców wynika, że osoby sypiające po 6-8 godzin na dobę o wiele rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, otyłość i choroby układu nerwowego. Zaleca się sen w wywietrzonych pomieszczeniach, w których temperatura oscyluje w granicach  21-22 stopni Celsjusza.

 

Badania profilaktyczne

Skoro mamy zamiar zmienić wszystkie nawyki żywieniowe, wprowadzić do naszego planu dnia aktywność ruchową i zadbać o regenerację organizmu podczas snu, to warto również systematycznie poddawać się badaniom profilaktycznym. Dobrze jest przynajmniej raz w roku wykonać podstawowe badanie krwi i moczu. Istotne jest również kontrolowanie wagi. Można to robić w domu, ale warto chociaż raz na jakiś czas pojawić się u specjalisty, który wskaże ewentualne kierunki działania. Podczas takiej wizyty specjalista dokona pomiaru wagi i wzrostu za pomocą profesjonalnej wagi medycznej ze wzrostomierzem, określi BMI (Body Mass Index - Wskaźnik Masy Ciała) i stworzy listę wytycznych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

 

Wyeliminowanie używek

Poprzez używki rozumie się tutaj wszystkie czynniki szkodliwe dla organizmu, czyli papierosy, alkohol, narkotyki. Papierosy przyspieszają proces starzenia oraz sprzyjają nowotworom. Spożywanie alkoholu sprzyja nadwadze i uzależnieniu, które również wyniszcza organizm, uderzając najbardziej w wątrobę. Narkotyki nie dość, że uzależniają to powodują ogólne wyniszczenie organizmu. Do szkodliwych czynników zaliczyć można również stres, pośpiech i życie pod presją. Wszystkie te czynniki należy niezwłocznie wyeliminować, przyniesie to ogromne korzyści dla organizmu i wielu przypadkach wydłuży życie.

 

Właściwe podejście do życia

Aspekt psychiczny jest bardzo ważny w całym procesie zachodzących zmian. Należy sobie stawiać możliwe do realizacji cele i cieszyć się nawet z najmniejszych zmian. Każda zmiana na lepsze jest bowiem małym sukcesem i prowadzi do polepszenia stanu zdrowia i kondycji, zarówno fizycznej, jak i psychicznej.


Tagi:

comments powered by Disqus