Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Zdrowy styl życia » Problemy ze snem – jak sobie z nimi poradzić?

Problemy ze snem – jak sobie z nimi poradzić?

Problemy ze snem – jak sobie z nimi poradzić?

Dobry i odpowiednio długi sen jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania na co dzień. Tymczasem zaburzenia snu mogą pojawić u nas nagle z różnych przyczyn i stać się dojmującym problemem. Jak na nie zareagować?

Rodzaje zaburzeń snu

Kłopoty ze snem nie ograniczają się jedynie do bezsenności. Człowiek może cierpieć na wiele rodzajów zaburzeń tego typu. Są to np. narkolepsja, bezdech senny, paraliż przysenny, hipersomnia czy lunatyzm. Bezsenność jest tu jednak najczęstszą przypadłością, która w dodatku znacznie obniża jakość życia, nawet jeśli trwa stosunkowo krótko. Tym bardziej ogromnym problem dla zdrowia fizycznego i psychicznego jest bezsenność długotrwała. Mówimy o niej, gdy kłopoty ze snem trwają ponad miesiąc.

Można samodzielnie zadbać o poprawę komfortu snu. Jednak przewlekła bezsenność wymaga konsultacji z lekarzem. Bardzo często bowiem jest jednym z objawów choroby somatycznej. W ten sposób organizm ludzki może reagować na zaburzenia hormonalne, nadczynność tarczycy, nadciśnienie, choroby reumatyczne, choroby układu oddechowego, niewydolność serca itd. Bezsenność może mieć też podłoże psychiczne i wiązać się ze stanami depresyjnymi lub nerwicami lękowymi. W żadnym z tych przypadków nie pomoże dokładne wietrzenie sypialni czy rozwieszanie w niej woreczków lawendy. Tego typu metody mogą być skuteczne, gdy mamy do czynienia z bezsennością krótkotrwałą, spowodowaną stresem, nowymi sytuacjami (przeprowadzką, zmianą pracy) czy kilkudniową chorobą. Poważniejsze zaburzenia powinny być leczone farmakologiczne lub u psychoterapeuty. Możemy oczywiście sięgnąć po naturalne środki polepszające jakość snu, np. melatoninę lub zioła uspokajające. Te nie likwidują jednak problemu, a jedynie pomagają uregulować rytm snu.

Opinia lekarska stwierdzająca bezsenność opiera się na odczuciach pacjenta. Dalsze badania mają na celu zidentyfikować przyczynę zaburzenia snu i dobrać do niej odpowiednie metody leczenia. Towarzyszyć im będą narzędzia behawioralno-poznawcze, takie jak prowadzenie dzienniczka snu, uregulowanie rytmu pracy, zmiana diety i nawyków związanych ze snem (zakaz drzemek w ciągu dnia, kładzenie się spać i wstawanie o jednakowych porach), ograniczenie kontaktu z elektroniką, poprawienie warunków sypialnianych, ograniczenie lub całkowite zerwanie z nałogami (zwłaszcza papierosowym i alkoholowym) itd.

 

Sen a styl życia – zmiana nawyków wpływa na jakość snu

Nawet wówczas, gdy jesteśmy stuprocentowo zdrowi, możemy zauważyć, że kiepsko śpimy. Wieczorami długo nie możemy zasnąć, a rano nie potrafimy znaleźć w sobie energii do działania, bo nie czujemy się wypoczęci. Nasz sen jest poza tym płytki, co sprawia, że w ciągu nocy bardzo łatwo się budzimy. Może wiele osób zaskoczy czy nawet oburzy ta teoria, ale często kiepski sen jest powodem niewystarczającego zmęczenia organizmu. Chodzi tu jednak o zmęczenie stricte fizyczne. Spożytkowanie energii w ciągu dnia na aktywność fizyczną pociąga za sobą silną potrzebę głębokiej regeneracji organizmu. Jeśli jesteśmy zmęczeni jedynie pracą umysłową, a w ciągu ostatnich kilkunastu godzin nie poświęciliśmy ani odrobiny czasu na ruch, głęboki sen do nas nie przyjdzie. Dlatego tak ważne jest regularne uprawianie sportu. Im bardziej organizm będzie czuł się zmęczony, „wypruty” z energii, tym bardziej będzie dążył do homeostazji, czyli odzyskania równowagi. Godziny spędzone za biurkiem i kilometry pokonane samochodem lub autobusem nie sprawią, że nasze ciało po całym dniu zapadnie w zdrowy, dobry sen.

Odzyskać wysoką jakość snu pomoże zmiana jeszcze kilku innych nawyków. Do pozytywnych przyzwyczajeń należą: nieobjadanie się przed pójściem spać, relaks z książką zamiast wpatrywania się w wyświetlacz telefonu komórkowego czy w ekran komputerowy, regularne wietrzenie sypialni, ograniczenie spożycia alkoholu, zmiana diety na lekkostrawną, rozstanie się z papierosami. Sen będzie głębszy również dzięki dobranemu do indywidualnych potrzeb materacowi.

 


Tagi: zaburzenia snu rodzaje zaburzeń snu sen problemy ze snem bezsenność

comments powered by Disqus