Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/healthra/public_html/topliving.pl/libraries/adodb5/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 458
Jak skutecznie rzucić palenie?

Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Zdrowy styl życia » Jak skutecznie rzucić palenie?

Jak skutecznie rzucić palenie?

Jak skutecznie rzucić palenie?

Przesiąknięte dymem ubrania, wychodzenie na balkon w lutym, poranny kaszel, rosnące wydatki, przytępiony smak i węch, zadyszka na schodach. Palacze to znają. I znoszą. A czy muszą?

Palę, bo lubię. Palę, bo to przyjemność, relaks, jest sexy, daje poczucie odprężenia. Nic bardziej mylnego. Nikotyna to jeden z najbardziej uzależniających narkotyków, a substancje smoliste zawarte w papierosach przyczyniają się do ogromnej liczby chorób układu oddechowego, krążenia i pokarmowego. Papierosy czynią spustoszenie w organizmach i portfelach, a jednocześnie - wraz z coraz częstszymi ograniczeniami - stają sie po prostu niewygodne. I nie ma chyba palacza, który przynajmniej raz w życiu nie deklarował, że kończy z nałogiem. Nie udało się? Spróbuj inaczej.

 

1. Mocne postanowienie

To punkt wyjścia, bez którego nic się nie powiedzie. Musisz chcieć rzucić, żeby naprawdę to zrobić. Zrób sobie bilans finansowy i zdrowotny - jeśli to cię nie przekona, chyba nic innego nie będzie w stanie. Chcesz rzucić? Czytaj dalej.

 

2. Ograniczanie ilości wypalanych papierosów

Absolutnie nieskuteczne. Działa jak dorzucanie do ognia coraz mniejszych gałązek - a płomyczki wciąż się tlą. A przecież lepiej nie dokładać opału, skoro i tak chcesz stłumić żar raz na zawsze.

 

3. Gumy nikotynowe

Pozwalają stopniowo niwelować głód nikotynowy, poprzez dostarczanie organizmowi coraz mniejszych dawek narkotyku. Ale i przedłużają uzależnienie. Już Aleksander Macedoński używając miecza do rozcięcia węzła gordyjskiego pokazał, że najskuteczniejsze są jednorazowe, szybkie rozwiązania.

 

4. E-papierosy

Mimo braku szkodliwych substancji smolistych wciąż dostarczają nikotynę - czynnik uzależniający. Dodatkowo substytuują odruch, wizualizują dymek i ani na krok nie odsuwają cię od nałogu.

 

5. Preparaty chemiczne

Podobno zmniejszają łaknienie nikotyny, a kilkutygodniowa kuracja na dobre wyzwala cię ze szponów nałogu. Na niektórych działają - na innych nie. Spróbuj jeśli chcesz, ale bez silnej woli i determinacji wydasz na nie równowartość kwoty, którą w analogicznym okresie przeznaczyłbyś na papierosy.

 

6. Alan Carr

Jego niezbyt obszerna książeczka "Jak skutecznie rzucić palenie" okazała się pomocna dla wielu osób. Bez straszenia, działając nieco podprogowo, autor (dawny palacz i właściciel kilkunastu klinik odwykowych) pokazuje, jak wyrwać się z pułapki i uświadomić sobie, że palenie jest zbędnym przyzwyczajeniem, które łatwo można zepchnąć na zapomniany margines codziennych rytuałów.

 

Jeśli decyzja została podjęta i masz dobrą wolę - po prostu zrób to. Unikaj sytuacji stresowych, wykorzystaj urlop i czas relaksu, usuń z zasięgu wzroku przedmioty kojarzące się z papierosami (popielniczki, zapalniczki, itp.). Otaczaj się ludźmi niepalącymi, zmień codzienne nawyki. Pij dużo wody, dużo śpij, upierz ubrania, by nie było czuć dymu, wywietrz mieszkanie, zażywaj ruchu na świeżym powietrzu. Staraj się mieć czymś zajęte ręce. Przegryzaj warzywa i owoce - zmniejszą łaknienie, a nie spowodują przyrostu wagi. Powiedz, że rzucasz palenie jak największej liczbie ludzi - wstyd przed "złamaniem się" to dodatkowy czynnik motywujący. Z każdym dniem niepalenia będzie ci żal tych daremnie "przecierpianych" chwil, będzie rosła motywacja - skoro udało się już tak długo, to może jeszcze dzień? Albo dwa? Może tydzień?

A przede wszystkim pomyśl sobie, że za rok, na wakacjach, na które pojedziesz za zaoszczędzone pieniądze, będziesz sam unikał towarzystwa osób palących i współczuł im, że nie są w stanie docenić zapachu morskiej bryzy.

 

Tekst: RP


Tagi:

comments powered by Disqus