Tu jesteś: Topliving.pl | Gwiazdy, związki, lifestyle » Zdrowy styl życia » Dieta na obniżenie cholesterolu

Dieta na obniżenie cholesterolu

Dieta na obniżenie cholesterolu

Cholesterol to związek tłuszczowy nierozpuszczalny we krwi. Organizm sam potrafi wytworzyć niezbędną jego ilość, ale ok. 20-40% dostarczane jest wraz z pożywieniem.

Tzw. zły cholesterol - inaczej LDL - w nadmiernej ilości powoduje chorobę zwyrodnieniową tętnic, czyli miażdżycę. Odkłada sie w postaci blaszek na ściankach naczyń krwionośnych, utrudniając przepływ krwi. Obok aktywnego trybu życia, najlepszym orężem do pozbywania się tych złogów jest odpowiednio zbilansowana dieta. Powinna ona z jednej strony ograniczać dostawy LDL, a z drugiej być bogata w składniki powodujące wzrost "dobrego cholesterolu" - czyli HDL, który pomaga usuwać nagromadzone złogi. Zbliżona jest do diety śródziemnomorskiej.

Przede wszystkim należy wyeliminować produkty zawierające LDL, który organizm sam potrafi sobie "zorganizować". Wykreślamy z jadłospisu czerwone mięso, podroby i tłuste wędliny, masło i smalec zastępujemy oliwą z oliwek. Odstawiamy pełnotłuste mleko, białe pieczywo, śmietany i żółte sery, chipsy i fast foody oraz słodycze, zwłaszcza ciasta i kremy, zawierające tłuszcze cukiernicze.

Warto natomiast bliżej zaprzyjaźnić się z rybami, warzywami, owocami, pieczywem pełnoziarnistym. Prawdziwymi "zabójcami" cholesterolu są:

Czosnek. Udrażnia naczynia tętnicze i powstrzymuje ich zarastanie. Już trzy ząbki dziennie powodują wyraźny spadek LDL i wzrost HDL.

Kasza gryczana. Bogata w błonnik, zawiera witaminę PP, neutralizującą "zły cholesterol" oraz kwas foliowy, który łagodzi stany zapalne naczyń krwionośnych.

Warzywa strączkowe. Fasola, soczewica i groszek są źródłem błonnika rozpuszczalnego, który usuwa złogi. Wiąże on cholesterol i prowadzi bezpośrednio do jego wydalenia, z pominięciem wątroby, w której zwyczajowo jest przetwarzany na kwasy żółciowe.

Grejpfruty. A także pomarańcze i mandarynki. Zmniejszają stężenie LDL, ale tylko jedzone w całości - picie jedynie ich soków nie ma żadnego wpływu na nasz organizm, ze względu na brak włókien.

Orzechy i migdały. Ich spożywanie obniża poziom białek, powodujących zmiany miażdżycowe. Zawierają jednak sporo tłuszczu, więc trzeba ograniczyć przyjmowanie go w innych składnikach.

Jabłka. Jako źródło pektyn zmniejszają stężenie "złego", a podwyższają poziom "dobrego" cholesterolu.

Marchew. Zawarte w niej pektyny obniżają LDL, a podwyższają HDL. Wystarczy nawet 15 dag dziennie.

 

Pozbycie się nadwagi i poprawa kondycji dzięki zmianom w codziennym odżywianiu oraz zwiększeniu aktywności fizycznej pozwolą nam odzyskać pełną sprawność układu krwionośnego, uwolnionego z blokujących go złogów tłuszczowych. 

 

Tekst: RP


Tagi: odżywianie diety dieta na obniżenie cholesterol zdrowie

comments powered by Disqus